EEN STUKJE GESCHIEDENIS

Begin jaren 50 kregen de toenmalige jongens- en meisjesschool nieuwe bestemmingen. De meisjesschool werd gevestigd in het buurthuis en de jongensschool bevond zich tijdelijk, i.v.m. nieuwbouw, in het centrum. In 1956 werd het huidige gebouw opgeleverd waarmee de jongensschool een definitieve plek kreeg. In de jaren 60 huisvestte ook de meisjesschool zich in het gebouw en werd bs. Fatima een gemengde school. Zo rond 1993 heeft er een grondige renovatie plaatsgevonden. Een tiental jaren later, 2004, vloeide oud en nieuw op harmonieuze wijze samen door het zetten van een aanbouw. Enkele jaren daarna is de naam Fatimaschool omgedoopt tot bs. de Kameleon en recentelijk is de school van binnen opgefrist waardoor er een open en gezellig karakter is ontstaan.

Onze school ligt naast het wijkpark in de wijk Fatima. De wijk ligt in het centrum van de stad, vlakbij het station en naast de Zuid Willemsvaart.
De wijk Fatima, voorheen Tuindorp genaamd, is rond 1949 ontstaan als arbeiderswijk, dicht gelegen bij de industriegebieden ten westen van het centrum. Veel arbeiders van de oude luciferfabriek, in de volksmond ‘de Zwieëgel’ genoemd, tricotagefabriek ‘Beerens’ en drukkerij ‘Smeets’ gingen in de wijk wonen. De grote/diepe tuinen, kenmerkend voor de bouwstijl: Tuindorp, gaf de stadswijk een typisch dorps karakter. Later is de wijk vernoemd naar de patroonheilige van de parochiekerk in het oudste gedeelte van de buurt: onze-lieve-vrouw van Fátima. Met deze titel wordt ‘Maria’ aangeduid, die meerdere malen verschenen zou zijn aan drie herderskinderen nabij het Portugese stadje Fátima.