IMC-BASIS OP BS. DE KAMELEON

Sinds oktober 2019 krijgen de kinderen van groep 7 en 8 wekelijks een bevlogen gastdocent voor de klas. Dit gebeurt in het kader van IMC-Basis. De keuze om dit programma in het reguliere onderwijs van onze school op te nemen, ligt voor de hand. Wij vinden het namelijk belangrijk dat onze kinderen klaargestoomd worden voor de toekomst. ‘Nu leren wat later is’ (de slogan van IMC-Basis) sluit hier precies op aan.

De kinderen ervaren en ontdekken samen met de gastdocenten vakgebieden zoals: journalistiek, wetenschap, recht, geneeskunde en beeldende kunst.
Deze verschillende vakgebieden worden verkend door zoveel mogelijk zelf aan de slag te gaan met ‘het echte werk’: de nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. De kinderen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn en kenmerkend voor het vakgebied.
Door de lessen denken de kinderen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin.
Hierdoor kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk. Dit is erg waardevol, want wie al op jonge leeftijd mee mag doen in de maatschappij, groeit op om daar later zelf een positieve rol in te spelen.

IMC-Basis is een onderdeel van Stichting IMC-weekendschool. Zij hebben een coördinator IMC-Basis in dienst die gekoppeld is aan onze school. De coördinator stelt een jaarrooster op met: een gevarieerd aanbod in vakgebieden, beroepen op alle leerniveaus en zoekt daarbij een gedreven professional als gastdocent. Samen met deze gastdocent wordt een les uitgewerkt waarin de kinderen ervaren hoe het is om in de schoenen te staan van bijvoorbeeld een huisarts, timmerman of makelaar.
Als school zoeken we graag de verbinding op met onze omgeving, in dit geval het bedrijfsleven uit Weert en omstreken. Inmiddels hebben al meerdere (lokale) bedrijven en professionals zich vrijwillig ingezet. Een gastles, een bedrijfsbezoek of een andere vorm van sponsoring. IMC-Basis en wij als school zijn erg blij met deze samenwerkingen en verheugen ons op alles wat nog komen gaat.

Wilt u op de hoogte blijven van alle activiteiten van IMC-Basis op onze school? Volg de FB pagina van de Kameleon of van IMC Basis (Weert) of meld u via onderstaand mailadres aan voor de 2-jaarlijkse nieuwsbrief.
Heeft u zelf interesse in het geven van een gastles of staat uw bedrijf open voor een bedrijfsbezoek? Neem dan contact op met de school.

IMC-Basis Weert is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van stichting Meerderweert, basisschool de Kameleon, Gemeente Weert en Stichting Provisus.

Kijk ook op de website van IMC-Basis voor meer informatie.